Doorgaan naar hoofdcontent

Patroon voor een ronde sjaal 3

Een dagje vrij hebben heeft zijn voordelen. Zo is het me vandaag gelukt om een langdurig project af te ronden namelijk de oker-gele sjaal van ruim 2 meter!
De sjaal is gebreid met de valse patentsteek. Dit patroon is vrij eenvoudig te breien als je recht en averecht kunt breien. Het recept voor deze sjaal (20 cm breed, 200 cm lang):

  • 5 bolletjes okergeel garen (naalddikte 4-5)
  • Breinaalden nummer 5
  • Zet een aantal steken op dat deelbaar is door 4 + 1 extra steek. 

Het patroon:
Alle naalden: *2r, 2av* eindig met 1 r.
Voor deze steek heb je best veel garen nodig, ook is het handig om even een proeflapje te breien om te bepalen hoeveel steken je opzet.

Laat die strenge winter maar komen!

Reacties

  1. Dat is echt mooi! Ik wou dat ik zo creatief was met breien! Ik schilder zelf, dat is dan mijn creatieve uitlaatklep. Laatst een mooi schilderij gemaakt die ik nu op een poster printen wil om te kijken hoe dat uitpakt. Maargoed nu eerst maar eens van het zonnetje gaan genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai, weet je echt zeker dat hij maar 20 cm breed moet, of is dat een type fout ?? Verder super leuk idee !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Trudie,

    Leuk dat je je creaties op dit blog zet. Toen ik begon met breien heb ik je site vaak bezocht omdat je goed uitlegt hoe je je sjaals maakt. Ik heb inmiddels een eigen blog waarop ik mijn breiwerkjes en recepten post (http://breiselsenbrouwsels.wordpress.com/). De uitleg van deze okergele sjaal heb ik gebruikt toen ik de zwarte sjaal met grijze streepjes maakte :)
    Bedankt voor je inspiratie!

    Groetjes, Ryanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoeveel steken zet je op je breinaald??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ligt aan je garen. Wat ik zou doen is een proeflapje breien en aan de hand daarvan je steken bepalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Trudie, bedankt voor de duidelijke breipatroontjes. Ik heb de kindersjaal gebreid met de engelse patentsteek voor mijn kleinzoon. Heel mooi is die geworden. Hij heeft hem nog maar een week aan gehad om naar school te gaan en de sjaal heeft al vleugels gekregen, echt jammer, hopelijk daagt die nog terug op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga zeker die gele sjaal breien alleen in verschillende kleuren dat heb ik altijd al gewild nu gauw opzoek naar mooie kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou deze sjaal graag haken.
    Kunt u het patroon ook als haken toevallig neerzetten? Vind het namelijk een geweldig patroon.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als haak patroon neerzetten bedoel ik sorry.... zou er heel blij mee zijn.
    Het opzetten wat deelbaar door 4 moet zijn +1 extra is geen probleem .
    Alleen daarna zou fijn zijn voor haken want dit snap ik helaas dan niet als haakster.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Patroon voor een kindersjaal

Het is weer een hele tijd geleden dat ik een sjaal heb gebreid. Vandaag heb ik er eentje afgerond.  Deze kindersjaal is gebreid in de Engelse patentsteek.  Wil je ook aan de slag? Hier kun je lezen hoe ik het heb aangepakt. Voor deze sjaal heb ik twee kleuren door elkaar gebreid. 1 bolletje lichtblauw  1 bolletje groen gemĂȘleerd  Breinaalden nummer 7 Zet een aantal steken op dat deelbaar is door 4 + 3 extra steken. Ik heb 27 steken opgezet (6x4+3). Het patroon: Toer 1: *3 r., 1 av* Toer 2: 1 r., 1 av., *3 r., 1 av.,* 1 r. Herhaal de toeren totdat je de sjaal lang genoeg vindt.

Patroon voor een ronde sjaal 5

Het patroon dat ik voor deze sjaal heb gebruikt heet de koordsteek. De sjaal heb ik gebreid van dikke wol op naalddikte 10.  Voor dit patroon zet je een aantal steken op dat deelbaar is door 4 + 2 extra steken.  Het patroon: Naald 1: 2 av., draad achter, 1 av. afhalen, omslag, 1 r., afgehaalde steek overhalen, 2 av. Naald 2: 2 r., 2 av., 2 r. Deze 2 naalden steeds herhalen totdat je de sjaal lang genoeg vindt. Ik heb tot 1.35m gebreid.  Vervolgens naai  je de uiteinden aan elkaar en je sjaal is klaar!